Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Vul dan het contactformulier onderaan de pagina in. We komen dan zo snel mogelijk met een antwoord bij je terug.

Slim Op De A27

Wie initieert dit Spitsmijden project?

De opdracht voor dit Spitsmijden project is gegeven door Rijkswaterstaat West-Nederland Noord in nauwe samenwerking met de provincie Flevoland en Rijkswaterstaat Midden Nederland. Het project is onderdeel van het programma Beter Benutten Metropoolregio Amsterdam.

Wanneer en waar moet ik mijden?

Op de A27 van de Stichtse Brug tot aan Utrecht-Noord vragen we je om de ochtendspits te mijden. Op de A27 van Knooppunt Eemnes tot aan de Stichtse Brug vragen we je om de avondspits te mijden. We vragen je ook het omliggende wegennet te mijden. Voor het precieze gebied waarin je niet gezien mag worden, verwijzen we je naar www.slim-op-de-A27.nl/spelregels.

Hoeveel kan ik verdienen?

Dat hangt af van hoevaak je tijdens de nulmeting bent geregistreerd. Op basis daarvan krijg je een zogenaamd referentieniveau toegekend. Per ochtendspitsmijding krijg je €3,- totdat je jouw volledige referentieniveau hebt gemeden. Indien je jouw volledige referentieniveau mijdt, krijg je per mijding €1,- extra.

Waarom worden er camera’s langs de A27 geplaatst?

Er zijn twee redenen waarom er camera’s langs de A27 staan. Ten eerste om te controleren of de deelnemers van Slim Op De A27 daadwerkelijk de A27 mijden tijdens de ochtend- of avondspits. Daarnaast hangen er ten behoeve van de wegwerkzaamheden camera’s om bij calamiteiten snel te kunnen schakelen.

Hoe kan ik de spits mijden?

Je kunt de spits op drie verschillende manieren mijden:

  • Werk een dagje thuis.
  • Reis eerder of later naar je werk, zodat je buiten de spits reist.
  • Ga met een andere modaliteit door de spits. Reis bijvoorbeeld met het openbaar vervoer.

Hoe meten jullie of ik de spits heb gemeden als ik meedoe?

Als je in aanmerking wilt komen voor een beloning, dien je jezelf te tracken met de Positive Drive app. Omdat we niet willen dat je onrechtmatig verkregen beloningen moet terugbetalen, controleren we je spitsmijdingen ook door middel van ANPR-cameraregistratie.

Hoe kom ik aan meer informatie of kan ik contact opnemen met iemand om vragen te stellen?

Je kunt www.slim-op-de-A27.nl bezoeken, hier vind je alle informatie over het project, de deelnamevoorwaarden en spelregels en ook de privacy policy. Daarnaast kun je contact opnemen met onze helpdesk via info@slimopdeA27.nl of via telefoonnummer 085-303 6484.

Waar kan ik mij afmelden?

Je kunt gebruik maken van het ‘recht op verzet’. Door een e-mail te sturen naar info@slimopdeA27.nl ben je volledig uitgeschreven voor dit project. Als je helemaal geen ongevraagde reclame meer wilt ontvangen in de toekomst, kun je je afmelden via het Nationaal Postregister.

Hoe zijn jullie aan mijn gegevens gekomen?

Tussen 29 mei 2017 en 24 juli 2017 hebben we door middel van ANPR-cameraregistratie gemeten wie er op de A27 tussen Stichtse Brug en Utrecht Noord en op de N417 tussen Hilversum en Utrecht Noord hebben gereden op grond van een publiekrechtelijke taak. Op basis daarvan hebben we potentiële deelnemers geselecteerd. Met het kenteken hebben we van alle potentiële deelnemers de NAW-gegevens bij het RDW opgevraagd.

Hoe zit het met mijn privacy?

Op www.slim-op-de-A27.nl/privacy kun je uitgebreid lezen hoe de privacy gewaarborgd wordt.

Wat is het doel van het project Spitsmijden A27?

Het project heeft als doel automobilisten, en dan met name het woon-werkverkeer rijdend op de A27, te verleiden om regelmatig of incidenteel de spits te mijden. Hiervoor ontvangen zij een beloning. Op deze manier rijdt er minder autoverkeer in de spits en stroomt het verkeer beter door.

Wat is het het programma Beter Benutten en wat is de doelstelling?

In en rond de hoofdstad – ook wel de Metropoolregio Amsterdam (MRA) genoemd – is het in de spits druk op de wegen. Maar waarom zouden we allemaal tegelijkertijd de weg op gaan? Dat moet slimmer kunnen! Bijvoorbeeld door het reizigers makkelijker te maken om op andere momenten te reizen, een andere route te nemen, thuis te werken of een ander vervoersmiddel te kiezen. Het bedrijfsleven, de provincies Flevoland en Noord-Holland, de Stadsregio Amsterdam, gemeenten en het Rijk en Rijkswaterstaat zetten zich hier gezamenlijk voor in. Onder de noemer Beter Benutten nemen deze partners ongeveer 30 maatregelen om voor 2018 de reistijd op de drukste knelpunten in de spits te verbeteren met 10 procent. Voor meer informatie, zie www.beterbenutten.nl/MRA.

Hoe fraudegevoelig is dit project?

Het voorkomen van fraude heeft vanaf de start van het project alle aandacht. Hier is de afgelopen jaren veel over geleerd en geïnvesteerd. Al deze learnings zijn verwerkt in de uitvoering van het project. Als je hier meer vragen over hebt, vragen we je contact op te nemen via info@slim-op-de-A27.nl of telefonisch via 085-303 6484.

Positive Drive app

Wie kunnen er deelnemen aan Positive Drive?

Iedereen die mee wil werken aan een betere bereikbaarheid en omgeving van hun stad en daarbij wil sparen en spelen voor leuke prijzen.

Hoe meld ik me af voor Positive Drive?

Afmelden kan door een e-mail te sturen naar info@positivedriveapp.com. Het account wordt dan verwijderd.

Waarom moet ik toestaan dat Positive Drive mijn locatie gebruikt?

De routes die je aflegt, worden gemeten via GPS. Wanneer de locatievoorzieningen zijn uitgeschakeld, kunnen de routes niet gemeten en verwerkt worden.

De accu van mijn smartphone gaat snel leeg, wat kan ik doen?

Het registreren van ritten via GPS verbruikt stroom. Om de accu wat te sparen, kun je op het moment dat je niet reist de functie ‘automatisch opnemen’ uitvinken. De app werkt het beste als je de app en de GPS continu aan laat staan.

Op welke telefoons werkt de Positive Drive app?

Positive Drive is ontwikkeld voor smartphones met IOS8.1 of hoger en Android 4.4 en hoger. Daarnaast moet de telefoon beschikken over een GPS-verbinding (locatievoorziening) en deze dient ingeschakeld te zijn. Daarnaast is het noodzakelijk dat de smartphone over een 3G of 4G internetverbinding beschikt of verbonden bent met WIFI.

Ik heb geen geschikte telefoon, kan ik toch deelnemen aan Positive Drive?

Helaas is het niet mogelijk om zonder geschikte smartphone deel te nemen aan Positive Drive.

Het lukt me niet om de app te installeren, hoe kan dat?

Positive Drive is ontwikkeld voor smartphones met IOS8.1 of hoger en Android 4.4 en hoger. Daarnaast moet de telefoon beschikken over een GPS-verbinding (locatievoorziening) en deze dient ingeschakeld te zijn. Ook is het noodzakelijk dat je smartphone over een een 3G of 4G interesrnetverbinding beschikt of verbonden bent met WIFI. Er kan sprake zijn van ruimtegebrek op de telefoon waardoor de app niet geïnstalleerd kan worden. Daarnaast kan het mogelijk zijn dat de hardware van de telefoon afwijkt waardoor de app niet ondersteunt kan worden. Om dit uit te sluiten kun je contact opnemen met onze helpdesk via info@slimopdea27.nl.

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen?

In het menu kun je kiezen voor profielinformatie, daar kun je persoonlijke gegevens aanpassen. Let op: als jouw woon- of werkadres wijzigt en je neemt deel aan het project ‘Slim Op de A27’ dan ben je verplicht dit door te geven via info@slimopdea27.nl. Daarnaast worden gewonnen prijzen in de game room verstuurd naar het in de app ingevoerde adres.

Hoe kan ik vrienden uitnodigen voor Positive Drive?

In de app kun je in het menu Statistieken kiezen voor ‘Deel met je vrienden’. Klik op het icoon rechtsboven en vervolgens linksboven voor ‘Voeg vrienden toe’. Dit kun je doen op basis van het e-mailadres van de persoon die je wilt toevoegen. Hier vind je ook een overzicht van je huidige vrienden.

Hoe kan ik mijn resultaten delen met mijn vrienden?

Door op het Share-icon te drukken, kun je routes, resultaten en badges delen via diverse kanalen zoals WhatsApp, Facebook, Twitter en natuurlijk het vriendensysteem in de app.

Routeregistratie

Hoe worden mijn routes geregistreerd?

Door de GPS-functie op je telefoon worden de GPS-coördinaten omgezet tot een trip. Onze servers berekenen vervolgens de route en beloningen en sturen deze vervolgens weer terug naar jouw telefoon.

Mijn routes worden niet geregistreerd. Hoe kan dat?

Zorg ervoor dat locatievoorzieningen is ingeschakeld en dat je een werkende 3G of 4G internetverbinding hebt. Ook een werkende GPS-verbinding is noodzakelijk. Mocht dit niet lukken, neem dan contact op met onze helpdesk.

Ik kan mijn route niet terugvinden in de app. Hoe kan dat?

Het kan even duren voordat jouw route is verwerkt. Wanneer de functie ‘laag datagebruik’ is ingeschakeld worden de routes pas geladen zodra de telefoon verbinding maakt met WiFi. Mocht de route alsnog niet laden, neem dan contact op met onze helpdesk.

Ik heb samen met iemand dezelfde route afgelegd, maar de routes wijken iets af. Hoe kan dat?

Voor het meten van de routes zijn we afhankelijk van het GPS-signaal: hoe beter het signaal, hoe nauwkeuriger de statistieken worden verwerkt. Ook geldt: hoe langer de afstand is, hoe gedetailleerder de statistieken worden weergegeven. Het kan zo zijn dat je eigen GPS signaal niet altijd optimaal presteert, waardoor er delen van de route minder geregistreerd kunnen worden.

Ik heb gekozen voor de functie ‘Automatisch opnemen’ maar mijn route wordt niet gestart. Hoe kan dat?

Het kan soms even duren voordat het opnemen van de route wordt gestart. De app Positive Drive moet op de achtergrond actief zijn om het opnemen te starten. Zorg ervoor dat je de app niet compleet afsluit. U kunt er altijd voor kiezen handmatig de route opname te starten en te stoppen.

Mijn route wordt geregistreerd als een ander vervoersmiddel. Wat moet ik doen?

Wanneer je voor de functie ‘Automatisch opnemen’ kiest en je voor één route gebruik maakt van meerdere vervoersmiddelen, wordt het meest voorkomende vervoersmiddel weergegeven. Wanneer dit niet het geval is, kun je contact opnemen met de helpdesk.

Hoe wordt de besparing van CO2 uitstoot, calorieënverbruik en het geld dat wordt bespaard, berekend?

De formules die hiervoor worden gebruikt zijn gebaseerd op gemiddelde waardes. De volgende formules worden gehanteerd:

  • CO2 uitstoot
    Aantal kilometer X 118
  • Calorieënverbruik
    (Aantal mijl X 0,57) X 153
  • Geld bespaard (gebaseerd op een gemiddeld gebruik van een benzineauto)
    (Aantal kilometer : 14) X 1.674

Beloningen

Wat kan ik verdienen door mee te doen aan Slim Op De A27?

Per ochtendmijding verdienen deelnemers €3,-. Zogenaamde super-mijders belonen we met €1,- extra per gemeden ochtendspits. Deze super-mijders zijn mijders die al hun reisdagen mijden op basis van de opgemaakte profielen tijdens de nulmeting. Voor de avondspits verdienen deelnemers 10 punten waarmee ze kunnen spelen in de app Positive Drive. Na drie maanden gaat de geldelijke beloning om in een beloning in goederen. Als je bijvoorbeeld normaal gesproken drie keer per week van Almere naar Hilversum reisde tijdens de ochtend- en avondspits en je gaat nu twee keer met de trein en blijft één keer op de A27 rijden. Dan verdien je per week €6,- en 20 (s)miles. Als je vier keer van Almere naar Utrecht ging en je gaat nu alle vier keer met de trein, dan verdien je €3,- x 4 + €1,- x 4 (omdat je alle dagen van de A27 wegblijft) = €16,- per week en 40 (s)miles. De beloning in punten blijft de volledige periode. De beloning in geld stopt na drie maanden. Dan wordt het geld omgezet in een andere beloning van dezelfde waarde. Als je drie maanden aan het mijden bent, krijg je hierover vanzelf bericht en kun je kiezen wat voor soort andere beloning je wilt.

Wanneer wordt mijn beloningsgeld uitgekeerd? 

De beloningsperiode is vier weken. Na deze vier weken doen wij een check en zorgen we dat het binnen 14 dagen op je rekening staat.

Hoe verdien ik (s)miles?

Je verdient alleen (s)miles als je de avondspits mijdt. Per mijding krijg je 10 (s)miles. Met deze (s)miles kun je spelen in de Positive Drive gameroom. Iedere 10 (s)miles geven recht op één speelkans in de gameroom. De gameroom is gekoppeld aan de gamezone waarin de (s)miles zijn behaald.

Wat zijn mijn (s)miles waard?

Je kunt jouw (s)miles gebruiken om in te zetten in de game room om kans te maken op verschillende prijzen.

Waar vind ik mijn huidige saldo (s)miles?

In het menu statistieken vind je een overzicht van alle gegevens, waaronder het totaal aantal (s)miles dat je hebt verdiend. Daarnaast zie je het aantal (s)miles terug in de ‘Speel’-knop

Hoelang zijn mijn (s)miles geldig?

De (s)miles die je hebt opgespaard, zijn onbeperkt geldig.

Kan ik mijn (s)miles overdragen aan iemand anders?

De (s)miles zijn persoonlijk en niet overdraagbaar aan anderen.

Kan ik het beloningsgeld ook op iemand anders zijn rekening laten storten? 

Wij maken het geld over op het door jou opgegeven IBAN-nummer. Dit moet overeenkomen met je naam, anders wordt de overboeking teruggestort.

Kan ik mijn (s)miles inwisselen voor geld?

Het is niet mogelijk om (s)miles in te wisselen voor een financiële vergoeding. De (s)miles zijn punten waarmee je kunt sparen en spelen voor prijzen.

Hoe speel ik met mijn (s)miles voor prijzen?

Je belandt in de gameroom door in de app voor het menu ‘Speel’ te kiezen. Druk vervolgens op de knop ‘SPEEL’ en maak kans op de prijzen. Wanneer je een prijs hebt gewonnen, verschijnt er een melding in het scherm.

Waarom moet ik voor een gamezone kiezen?

Per locatie verschilt het prijzenaanbod, er worden veelal prijzen aangeboden die lokaal ingewisseld kunnen worden. Door een gamezone te kiezen, maak je een keuze voor de locatie waar je je bevindt. De (s)miles worden ook per gamezone berekend.

Hoeveel (s)miles kost een deelname aan de gameroom?

Door tien (s)miles in te zetten, speel je mee. Je wint dan of een leuke prijs, of een aantal (s)miles terug.

Welke prijzen zijn er te winnen in de game room?

De prijzen die te winnen zijn in de gameroom worden continu aangevuld. Om een overzicht van het actuele aanbod te bekijken klik je in de app in het menu ‘Speel’ op het cadeautje rechtsboven of kies je rechtsboven voor gamezones en kies je de game room waarin je (s)miles hebt verdiend.

Waar vind ik een overzicht van mijn gewonnen prijzen?

Een overzicht van de door jou gewonnen prijzen kun je terugvinden in het menu ‘Speel’. Door op het cadeautje rechtsboven te klikken, vind je de door jou gewonnen prijzen terug.

Hoe kan ik mijn prijs in ontvangst nemen?

Dit verschilt per aanbieder. Deze informatie vind je in de e-mail die je ontvangt wanneer je een prijs hebt gewonnen.

Navigatie

Hoe maak ik gebruik van de navigatie in de Positive Drive app?

Je start de navigatie door op het icoon rechtsboven de startknop te klikken. Daar vul je vertrek- en eindbestemming in en de route wordt gestart. In de app wordt de route enkel d.m.v. een lijn aangegeven. Door te kiezen voor ‘turn by turn’ wordt de route automatisch gestart via de routekaart die standaard wordt aangeboden op jouw telefoon, de app blijft op de achtergrond actief.

Wanneer ik de route start, wordt de app afgesloten.

Controleer of de functie ‘turn by turn’ is ingeschakeld. De route wordt bij deze functie gestart via de routeplanner die standaard wordt aangeboden door jouw telefoon. De app blijft op de achtergrond actief en neemt jouw routes op.